نامه فرهاد رهبر به احمدی نژاد درباره سازمان برنامه

روزنامه هم میهن در روز 16 خردادماه 1386 اقدام به انتشار نامه فرهاد رهبر، رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، درباره تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کرد. به نظر می رسد این نامه در 22 مهرماه 1385 نوشته شده باشد.

 

متن نامه:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی نژاد
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

با پیروزی اصولگرایان در سنگرهای مختلف خدمت و تکمیل حلقه خدمتگزاری با انتخاب حضرتعالی، بارقه ای از امید در دل مردم شریف و شهیدپرور ایران ایجاد شد و بیش از پیش آنها را در کارآمدی نظام برای حل مشکلاتشان امیدوار کرد. اقدام هایی که در راستای توجه به خواسته های مردم به عمل آمد، باعث ایجاد روحیه شور و شوق و نشاط عمومی شد. تردیدی نیست این امر رمز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در صحنه های مختلف بین المللی بوده و هست، به‌گونه ای که امروز به حول و قوه الهی و با پشتوانه حمایت های مردمی، جمهوری اسلامی ایران از موضع فعال، دشمنان خود را در عرصه سیاست خارجی به انفعال کشانده است.
انسجام بی سابقه در بین مسوولان کشور، پشتیبانی مقام معظم رهبری (دام ظله) و پشتوانه مردمی دولت نهم فرصتی را فراهم ساخت که این دولت با اتخاذ تصمیمات راهبردی به اصلاح و ساماندهی نظام تصمیم گیری کشور پرداخته و به ایجاد مدیریتی کارآمد در دستگاه ها و تقویت هماهنگی بین بخش ها همت گمارد.
اینجانب نیز به سهم خود و حسب انجام وظیفه شرعی و قانونی، تمام توان سازمان را به کار گرفتم تا از تصمیمات اقتصادی دولت حمایت کرده و در حد مقدورات به اجرایی شدن آنها کمک و ضمن اجرای دقیق دستورات حضرتعالی بسترهای لازم را برای انجام اصلاحات لازم منطبق بر فلسفه وجودی سازمان و استحکام تصمیمات راهبردی فراهم نمایم تا از فرصت به‌دست آمده، حداکثر بهره برداری صورت پذیرد و با کاهش آسیب پذیری ها ، کشور بتواند در شرایط حساس فعلی از تهدیدها و بحران های کوتاه‌مدت احتمالی عبور کند و انتظار دارم جنابعالی نیز سازمان را در این مهم پشتیبانی کنید.
همانطور که مستحضرید فلسفه وجودی این سازمان، هماهنگی، مدیریت و برنامه ریزی، بودجه بندی و نظارت است. در شرایط متحول محیطی و با عنایت به پیچیدگی و سرعت این تحولات، اداره کشور با هدف های بلند در سازماندهی رهبری جهان و در مواجهه با تهدیدات دشمنان، مستلزم آینده نگری و جامع نگری با نگاه سیستمی است و تلاش های بخشی در صورتی که همراه با هماهنگی، کنترل و نظارت نباشد نه‌تنها به هم افزایی نمی انجامد بلکه کوشش های بخشی را هم در بسیاری از موارد خنثی می کند. متاسفانه بسیاری از مشکلات باقی مانده از دولت های قبل، به دلیل ضعف سازمان مدیریت در انجام وظایف قانونی خود یا کم توجهی روسای وقت دولت ها در تقویت این سازمان بوده است.
جنابعالی با درک دقیق از این موضوع همواره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ایجاد انسجام و هماهنگی بین بخشی و بخشی – منطقه ای و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی تاکید کرده و مشوق و راهنمای اینجانب در تنظیم برنامه های اصلاح بنیادی و علمی با هدف افزایش کارآمدی نظام مدیریت و برنامه ریزی‌، بودجه ریزی بر مبنای عملیات و نظارت بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات، در سازمان بوده اید که با حمایت های حضرتعالی بخش قابل‌توجهی از این اصلاحات متکی بر مطالعات علمی، با آگاهی و شناخت کافی از گلوگاه ها، موانع و محدودیت های اجرایی کشور، انجام پذیرفته است و باعث افزایش سرعت و دقت در پیشرفت امور و جذب اعتبارات عمرانی نسبت به سال های قبل شده است. به‌زودی نیز سایر آثار این اقدامات آشکار خواهد شد.
اینجانب به دغدغه های شما برای سرعت بخشیدن به انجام امور واقفم. اما عوامل متعددی در کاهش کارایی و کندی روند اجرایی کشور موثر است که قصد ندارم در این مکتوب خاطر شما را مکدر کنم و در صورت لزوم ترجیح می دهم حضوری خدمت تان عرض کنم. جنابعالی نیز استحضار دارید که صرفا انتقال وظیفه از سازمانی به دستگاهی دیگر، نه تنها امکان اجرای دستورات خارج از ظرفیت اقتصاد ملی را میسر نخواهد کرد، بلکه تداوم این روند موجب ایجاد انتظارات بیش از حد در بدنه دولت خواهد شد.
همچنین مسئولان دستگاه های اجرایی به زعم خود برای انجام بهتر امور، با نگاهی بخشی، دست به اقدامات پراکنده ای می زنند که بروز این ناهماهنگی های بین بخشی، فقدان استراتژی دولت را در ذهن ناظران و کارشناسان دلسوز نظام تداعی می کند و باعث کاهش کارآمدی دولت، عدم همراهی نخبگان کشور و در نتیجه کند شدن روند خدمتگزاری به مردم می شود و این درست خلاف انتظار فعلی شما و اهداف اولیه از پیش تعیین شده است. بدیهی است ادامه این روند، نگرانی تبدیل آسیب های فعلی به بحران های احتمالی در درازمدت و حتی در میان مدت را تشدید خواهد کرد.
اقداماتی نظیر واگذاری مسئولیت هیات عالی گزینش به معاون محترم اجرایی، انتقال شورای عالی اشتغال به وزارت کار (به رغم اینکه خارج از وظایف و اختیارات قانونی آن دستگاه بوده و دستگاه مزبور فاقد تشکیلات کارشناسی لازم است)، واگذاری مسئولیت هماهنگی اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 به مجموعه ای دیگر و ایجاد تشکیلات موازی در این راستا، ایجاد واحدی موازی با معاونت فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با هدف مدیریت بر طرح های ویژه عمرانی، نمونه هایی از تصمیم گیری های شما در راستای انحلال تدریجی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
اخیرا در راستای مسلوب الاختیار کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیمی فاقد مبانی کارشناسی و شتابزده (ادغام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در استانداری ها) اتخاذ و بیان کرده اید. اگرچه به عقیده جنابعالی گام اخیر، آغازی برای تحول جدی در سازمان است و در مذاکرات حضوری نیز بر واگذاری مسوولیت های اعتبارات ملی به دستگاه های اجرایی تاکید کرده و وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را صرفا نظارت پس از عملیات (که جزو وظایف دیوان محاسبات کشور محسوب می شود) می دانید، اما این امر در عمل به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می انجامد و باعث تشدید بخشی نگری، ناکارآمدی هزینه‌کرد اعتبارات و غلبه تمایلات سیاسی، فردی، قومی و منطقه ای بر نظر کارشناسی شده و نظارت قبل و حین عملیات اجرایی کشور را متوقف کرده و بستری مناسب برای افزایش احتمال مشکلات امنیتی در استان های مساله دار فراهم خواهد آورد که با منافع ملی در تضاد آشکار است.
همانطور که مستحضرید بر مبنای بند ج ماده 139 قانون برنامه چهارم، تغییر یا ادغام واحدهای استانی که به موجب قانون ایجاد شده است با تصویب مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است. تصمیم مذکور موجب تضعیف این سازمان کلان نگر ملی خواهد شد و باب بحث و مجادله درخصوص موضوع را در رسانه ها و افکار عمومی ایجاد خواهد کرد که این امر در شرایط کنونی به نفع دولت نیست.
نظر به اینکه اساسا ایجاد تشکیلات موازی برای انجام وظایفی که قانون به دستگاه خاصی واگذار کرده باعث بروز دلسردی و یاس در مدیران نظام اجرایی کشور خواهد شد و این روش نه تنها منجر به ایجاد دولتی با ابعادی مناسب، کارآ، منعطف و موثر نخواهد شد بلکه به گسترش بوروکراسی اداری و پیچیده تر شدن آن می انجامد، لذا با عرض پوزش، از پذیرش پیشنهاد مسئولیتی که به موازی کاری می انجامد و به طور مبنایی مغایر با عقیده و نظر کارشناسی اینجانب است معذورم، از طرفی خدمت به دولت و ملت شریف جمهوری اسلامی ایران را یک توفیق الهی می دانم، لذا هرگز خود به استقبال از این سلب توفیق در مسئولیت فعلی نخواهم رفت.
در اثبات این مدعی به رغم وجود مشکلات متعدد، تا به حال تمام هم و تلاش خود را در جهت تقویت دولت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به کار بسته ام، اما با کمال احترام به تصمیم جنابعالی، جسارت کرده به منظور ادای تکلیف ناچار به ارسال این مکتوب شدم تا عرض کنم ادامه این روند که به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می انجامد، به مصلحت نظام و دولت نمی دانم. از آنجا که به منظور جلوگیری از کاهش اقتدار دولت، تحقق فرمایشات رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران را نیز امری واجب و ضروری می دانم، راه حل دیگری پیشنهاد دارم که حضوری عرض خواهم کرد.


فرهاد رهبر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان


رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری

نظرات علی زاهدی درباره توسعه کشور

کتاب مجموعه آثار شادروان مهندس علی زاهدی چاپ اردیبهشت ماه 1342 (گردآوری شده توسط فرزند ایشان فریدون زاهدی) درباره برنامه ریزی توسعه شامل:

- لزوم پروگرام صنعتی (سال 1310)

- صنایع ایران بعد از جنگ (سال 1323)

- چند موضوع مهم راجع به برنامه هفت ساله (سال 1328)

گفته می شود این آثار اولین برنامه مدون و مکتوب توسعه ایران در دوره معاصر و پیش از تاسیس سازمان برنامه و بودجه است.

لینک اول

لینک دوم

لینک سوم

کتاب اقتصاد جهانی

کتاب اقتصاد جهانی نوشته والت دبلیو روستو سال 1978

The world economy (History & Prospect) By Walt Whitman Rostow (1978)

در بخش پنجم این کتاب موضوع برنامه ریزی توسعه در ایران در دوره پیش از انقلاب بررسی شده است.

لینک اول

لینک دوم

کتاب برنامه ریزی توسعه (درس های تجربه)

دانلود کتاب برنامه ریزی توسعه (درس های تجربه) نوشته آلبرت واتر استون سال 1965

Development planning lessons of experience By Albert Waterston (1965)

لینک اول

لینک دوم

مجموعه گزارش های برنامه های توسعه پیش از انقلاب

مجموعه گزارش های برنامه های توسعه پیش از انقلاب

برنامه توسعه اول (1327 تا 1334)لینک اول
برنامه توسعه دوم (1334 تا 1341)لینک اول
برنامه توسعه سوم (1341 تا 1346)لینک اول
برنامه توسعه چهارم (1347 تا 1351)لینک اول
برنامه توسعه پنجم (1352 تا 1356)لینک اول
برنامه توسعه ششم (1357)لینک اول

هفت دهه برنامه ریزی توسعه در ایران

مقاله 7 دهه برنامه ریزی توسعه در ایران نوشته آقای احمد آل یاسین در مجله مهندس مشاور شماره 59 سال 1392 (صفحات 4 تا 24)

لینک اول

لینک دوم

کمک به توسعه در دنیای در حال تغییر

گزارش کمک به توسعه در دنیای در حال تغییر

در این گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال های 1378 و 1379 خورشیدی بر اساس کتابی به همین نام (assisting development in changing world) که توسط موسسه توسعه بین الملل هاروارد (Harvard Institute for International Development) منتشر شده، تهیه کرده است. این گزارش شامل 3 بخش زیر بوده، و بر روی وبگاه این مرکز در دسترس قرار دارد.

- کمک به توسعه در دنیای در حال تغییر (تجربه موسسه هاروارد برای توسعه بین المللی مراکز پژوهشی) - آبان 1378
- کمک به توسعه دنیای در حال تغییر (تجربه موسسه هاروارد برای توسعه بین المللی مراکز پژوهشی) - اردیبهشت 1379
- پیشنهادات تکمیلی درباره چکیده گزارش موسسه توسعه بین المللی هاروارد - خرداد 1379

لینک اول

لینک دوم

مسائل اقتصادی ایران و راهکارهای اساسی آن

مسائل اقتصادی ایران و راهکارهای اساسی آن، عنوان گزارش سخنرانی ها در جلساتی است که در مرکز پژوهش های مجلس در ابتدای دهه 1380 خورشیدی (1381 - 1383) برگزار شده است. در این جلسات 15 نفر از اقتصاددانان کشور به سخنرانی پرداخته اند. این افراد عبارتند از:

- حسین عظیمی - آذر 1381 - 24 صفحه
- فریبرز رئیس دانا - دی 1381 - 24 صفحه
- محمد طبیبیان - بهمن 1381 - 16 صفحه
- محمدمهدی بهکیش - مرداد 1382 - 16 صفحه
- مسعود درخشان مهر - 1382 - 42 صفحه
- موسی غنی نژاد - آذر 1382 - 14 صفحه
- ابراهیم رزاقی - دی 1382 - 14 صفحه
- حسن سبحانی - بهمن 1382 - 15 صفحه
- بهروز هادی زنوز - بهمن 1382 - 21 صفحه
- الیاس نادران - اردیبهشت 1383 - 17 صفحه
- محمد نهاوندیان اردیبهشت 1383 - 25 صفحه
- جمشید پژویان - اسفند 1382 - 14 صفحه
- محمدباقر نوبخت - اسفند 1382 - 21 صفحه
- مهدی تقوی - اردیبهشت 1383 - 14 صفحه
- علی صادقی تهرانی - خرداد 1383 - 15 صفحه

گزارش این سخنرانی ها - که در مجموع 292 صفحه بوده و حاصل پیاده سازی نوارهای جلسات سخنرانی است - بر روی وبگاه مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است.

لینک اول

لینک دوم

دیدگاه های حسین عظیمی

1. دانلود گزارش تهیه شده درباره سازمان برنامه و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی سال 1381 شامل عناوین زیر:

- تاریخچه برنامه ریزی و سازمان برنامه کشور
- سوالات اساسی پیش روی مدیریت عالی سازمان
- رسالت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی در شرایط فعلی
- وضعیت موجود و رسالت های موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
- برنامه های پیش بینی شده موسسه برای امسال

ادامه نوشته

کدام یک خطرناک تر است؟ انحلال شتابزده یا احیای شتابزده سازمان مدیریت

علیرغم آنکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در طول دوره حیات خود پیش و پس از انقلاب بارها دچار تغییر ساختار و نام شد و چندین بار طعم تجزیه و ترکیب با دیگر نهادهای مرتبط را چشید اما تغییر ساختار آن در دولت نهم و تفکیک آن به دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه منابع انسانی به شدت در فضای سیاسی کشور به خصوص در فضای انتخاباتی سال‌های 88 و 92 چالش برانگیز شد، به گونه ای که سیاسیون و کارشناسان اقتصادی متمایل به آنها از این تفکیک به انحلال سیستم برنامه ریزی متمرکز کشور یاد کردند.

گرچه در این سال ها جسته و گریخته سخن از احیای سازمان یاد شده به گوش می رسید اما در روزها و هفته های اخیر به عنوان یکی از برنامه های کاندیدای پیروز انتخابات بار دیگر این بحث ها زنده شد. اما هنوز دولت جدید مستقر نشده و به مرحله اجرای برنامه های خود نرسیده و تنها با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، مجلس نهم با شتابزدگی یک فوریت طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را تصویب کرد تا ترجیع بند انتقادات رئیس‌جمهور منتخب از رئیس جمهور مستقر بی پاسخ نمانده باشد.

ادامه نوشته